Beidou Navigation System mest i bruk
Konkurrensen mellan USA och Kina sker på många plan . USA har sitt klassiska GPS Global Positioning System men har nu förlorat den globala dominansen till kinesiska Beidou satellite navigation system. Enligt Nikkei Asia (Japan) samlas i huvudstäderna för 165 länder (av totalt 195 i världen) mer input i Beidou än i GPS. I förlängningen betyder det att mer data finns tillgängligt i det kinesiska systemet. Så har t.ex. Addis Ababa i Etiopien utnyttjat Beibou dubbelt mer än GPS . Via Beibou har populära tjänster som Deliver Addis utvecklat enormt noggranna leveranser av produkter. Också Kinas nya silkvägen projektet (omfattar 2/3 av jorden) utnyttjar datainsamlingen både till havs och till lands. Förutom platsbestämning så kan systemet samla in mängder med annan data överallt där något är uppkopplat t.o.m. i världshaven eller rymden.
Älkää vielä unohtako atomivoimalat
Edelleen rakennetaan suurten keskustelujen siivittäminä monet atomivoimalat maapallolla. Kuitenkin on kehittymässä versioita jotka yllättävät keskustelijoita. Toisaalta esimerkiksi NuScale yhtiö USA:ssa kehittää taskukokoisia atomivoimaloita jotka voidaan kytkeä normaaliin energiaverkkoihin (vesi ja sähkö) taloissa. Niitä voidaan yhdistää keskenään isommiksi voimaloiksi modulaarisesti kuten akkujen kennot. Toisaalta Tanskalainen start-up Seaborg on saanut kasaan yli 20 milj eur ”pieniä” atomivoimaloita varten. Mukaan on lähtenyt muotialan miljardööri Povlsen. Tarkoitus on sijoittaa kelluviin ratkaisuihin/ laivoihin 200 – 600 MWe yksiköitä , joita sitten voi kuljettaa kohdepaikkaan korvaamaan hiiltä energiantuotannossa.
CAINIAO revolutionerar logistiken
3000 logistikföretag och 3 miljoner kurirer använder sig redan av digitala leveransplatformen Cainiao. Av dessa opererar 100 företag internationellt. Dels ger platformen för alla företag en gemensam positioneringsdata och skapar gemensam fullständig informationstjänst för kunder och konsumenter över logistikkedjan. Dels har platformen för alla en gemensam utskrift av dokument och etiketter för alla skeden i logistiken. Dels räknar platformen ut den bästa leveransvägen och partnerna i den. Dels har platformen ett digitalt betalninssystem som är kostnadseffektivt dvs sparar transaktionskostnader 90% i förhållande till de europeiska. Dethär sparar inte bara kostnader för konsumenterna utan hjälper också producenterna att få bästa lösningar till stånd utan att behöva spendera tid och pengar på det. Samtidgt öppnar det vägen för även mindre företag att få kunder globalt.
E commersen är tre gånger större i Kina än i USA redan nu. Målet är att få ett 1 kg paket levererat i Kina under 24 timmar för 0,25 Eur och att leverera vartän i världen under 72 timmar för 2,5 Eur (DHL levererar idag ett kuvert under 0,5 kg från Shanghai till London för 80 Eur och tar 5 dgr) . Drönare av olika slag kommer att göra detta dessutom energivänligt. Och systemet är väldigt otrevligt för fuskproducenter eller smugglare eftersom positioneringsdata och personer/maskiner som ansvarar för logistiken hela tiden är med i realtid. Till detta kopplas redan IoT och AI funktioner. Nästa steg är att ta i bruk robotar i varje moment.
Ett av de första helautomatiserade leveranskedjorna byggdes upp i Wuhan för att förhindra smittspridning
Skall man få en bild av hur logistiken kunde digitaliseras så bör man titta på Kina. Europa är hopplöst efter.