Onko Eurooppa museoitumassa?
Euroopan kaikki mediat ovat kuukausia ”juhlineet” uuden kuninkaan kruunajaiset Englannissa. Ja ylistäneet järjestelyjä ja mittasuhteita. Eikö tämä hössötys symboloi Euroopan museoitumista ja dekadenssia? Ja median aivokuollutta roolia? Edustaako kruunajaiset demokratiaa, tuiki tarpeellista aitoa kilpailukykyistä kehitystä teknologian ja talouden aloilla ja luonnollista ja merkityksellistä edelläkävijyyttä nyt kun koko maailma kuitenkin kehittyy – paitsi Englanti ja Eurooppa ?
Jos Englannin kuninkaallinen perhenäytelmä on esimerkki museoitumisesta voidaan tietenkin kysyä myös miksi kaksi 80 vuotiasta kilpailee presidenttiydestä USA:ssa. Onko pysähtyneisyyden merkki sekin?
Kina nu större exportör av bilar än Japan
De flesta i USA och Europa är oroliga för hur det går inom värdepappersekonomin dvs hur utvecklas aktieindex och hur går det med värdet på fast egendom när räntorna stiger. I Asien är blicken fäst vid realekonomin : vem producerar, exporterar, innoverar, bygger etc och får realekonomin att växa. Ur denna synvinkel är dwet anmärkningsvärt att Kina, som vi skrattat åt som kopierare och producent av varor med dålig kvalitet , nu kör förbi även inom biltillverkningen världens ledare Japan. Och inte bara på hemmamarknaden utan på världsmarkanden .
Inom första kvartalet 2023 exporterade Kina 1,07 miljoner bilar – en ökning på fina 58% på ett år. På andra plats ligger nu Japan med 0,95 miljoner bilar (ökade med 6% på ett år) . På tredje plats kommer numera Tyskland som ännu för två år sedan var tvåa.
Att Kina nu är etta inom ett krävande produktsegment och där innvoationer är ett oupphörligt måste är kanske inte oväntat. Alla med litet kunskap och insikt har ju vetat att bara Kina har duktighet att producera Iphone mobiler med hög kvalitet och i massiva mängder. Ingen i Europa klarar det och inte heller USA. Nu skall Indien försöka sig på det. Att Japan ser sig förbipasserad är samtidigt ett tecken på relativ stagnation även där.
Parallellt med bilexport så ökar även Kinas roll av batteritillverkningen för elbilar utanför Kina. Non-China marknadsandelen har ökat till 29,6% 2022 från en andel på 23,5% år 2021. Marknadsandelen är således i stark tillväxt. Dom viktigaste kinesiska bolagen heter CATL (Contemporary Ampex Technology Co), BYD Co, Envision AESC Group, Farasis Energy Co och Sunwoda Electronic Co.
Det är ingen tillfällighet heller att Huawei, vars utveckling har aktivt bromsats av USA politikerna inom mobiltelefoni, även expanderar starkt inom bilindustrin. Qualcomm , amerikanskt bolag inom chip industrin, utvecklar sig och investerar i Kina inom bilteknologin nu då mobilsektorn för tillfället inte växer på samma sätt som tidigare.