Peliteollisuus on saanut paljon huomiota osakseen. Vaikka 99% pelifirmoista ovat vaikeuksissa ne harvat menestyjät ovat luoneet käsittämättömiä rikkauksia omistajille ja myös joillekin työntekijöille. Parhaiden pelifirmojen markkinahinta lasketaan miljardeissa . Tencent yhtiön arvo jopa 2700 miljardia. Käsittämättömiä lukuja.
Kuitenkin pelimaailma on vahva syy nuorten huonoon menestymiseen kouluissa. Suomen pärjääminen esimerkiksi PISA kokeissa on laskenut kuin lehmänhäntä matematiikassa ja luonnontieteissä. Pelit vievät yöunet ja myös keskittymiskyvyn tunneilla.
Nykyhallitus kaavailee miljardin euron lisäbudjettia opetukselle jotta huono kehitys saataisiin pysäytettyä. Valtion kustannukset ylittävät peliteollisuuden tuomia rahallisia hyötyjä. Tilanne on sama kuin alkoholin kanssa. Pitäisikö luoda haittavero vai niin kuin Kiinassa rajoittaa nuorten pelimahdollisuuksia?
Pahinta dataa tulee rikosten osalta. Pelimaailman markkinoilla pelit aktiivisesti organisoi ja hyödyntää nuoria rikolliseen toimintaan . Nyt Interpol soittaa hälytyskelloja pelimaailmaan liittyvän raskaan järjestäytyneen rikollisuuden osalta. Myös YK on ryhtynyt toimiin pelirikollisuuden takia.
Ongelmana ei ole kännykkä sinänsä . Pelillistäminen voisi olla valtava etu kemian, matematiikan, fysiikan ja biologia ymmärtämisessä ja kiinnostuksen herättämisessä. Ongelmana on että markkinat eivät toimi niin. Markkinat hakevat peliriippuvuutta ja missä ansainta on kovinta. Peleistä on tullut uusi huume joka on laillistettu.
Reaalitalous heikkenee samalla kun finansstalous porskuttaa .