AI boomen tar bara mera fart – även på det personliga planet
Många företag och organisationer funderar på vad AI kan betyda för dem och hur och var man borde börja ta den i bruk. Samtidigt exploderar privata och personliga användningen. Många gånger för att man är för bekväm eller okunnig själv t.ex. att hålla tal, att presentera sig för en arbetsgivare, analysera siffror snabbt osv.
Samsung Electronics AI chef Young Jip Kim har nyligen uttalat sin övertygelse att AI kommer in i vardagslivet överallt. Han tar Samsungs mobiler som exempel där man redan nu kan använda sig av en AI assistent. Nu kan AI assistenten göra väldigt avancerade fotografi- och bildlösningar. Telefonerna översätter vad du säger till det språk du önskar . Men steget är inte långt till att förstå din hälsa och ditt humör. Det kan läsas av via rörelserna du gör, analysera vanorna med att hantera telefonen osv. För att inte tala om att göra jobbet ditt medan du sover…
AI marknaden drivs av stora ekonomiska intressen
Det har gjorts flera uppskattningar på totala AI marknaden i världen framöver. Ännu för fem år sedan var marknaden väldigt liten trots att förväntningarna var fabulöst stora. Idag är förväntningarna ännu större, investeringarna bara växer, men även marknaden har vuxit dramatiskt . Världsmarknaden skall vara i storleksordningen 1000 miljarder dollar 2027 dvs inom två-tre år. Totala världsmarknaden för bilar är 2500 miljarder och för mobiler litet på 500 miljarder. Det är alltså de som behärskar AI som kommer att behärska världen ekonomiskt, teknologist och därmed också politiskt på 2030-talet. Utvecklingen går väldigt snabbt inom industrin, försäljningsteknik, det militära men också inom finansteknologin, hälsovården och utbildningen.
Hollywood skapar video/film med AI
För att minska produktionskostnaderna med film har Runway bolaget slagit sin påsar ihop med underhållningsjätten Lionsgate. Det är inte fråga om att göra filmer mer tekniskt avancerade och billigt. Det är fråga om att skapa innehåll, hitta ideer och skapa helheter som tar tid för mänskor. Och mänskor misslyckas oftare än AI i vissa dylika frågor.
Runway senaste Gen-3 Alpha kan redan hitta på nya storyn och skapa illusioner och dramatik till storyn. För att klara av det utnyttjar modellen tillgång till enorma mängder redan gjorda filmer och videor. Då uppstår förstås juridiskt frågan huruvida den nya skapelsen är beroende av vad någon annan redan gjort – mer eller mindre. Nå, den frågan finns ju alltid tillhanda – även då skapelsen gjorts av mänskor.
Harari: AI klarar av att lura mänskor och tom sig själv
Den berömda författaren Yoval Noah Harari har nyligen intervjuats och påpekar att AI:s nivå idag är så avancerad att den kan lura mänskor kreativt. Han hänförde exemplet till att en AI robot sattes på prov och för att lösa problemet blev roboten tvungen fråga en mänska om mänskans åsikt. Mänskan som roboten bad om svar av blev misstänksam och ställde frågan huruvida det var en robot som ville veta. Då klarade roboten av att hitta på ett svar som lurade mänskan att tro att det var en annan mänska som ville veta. Och roboten fick alltså svaret den behövde.
Kan roboten lura sig själv? Kanske inte så svårt som att inte göra det? Åtminstone i fråga om mänskor.