Akut ovat nyky-yhteiskunnassa välttämättömiä – niitä käytetään laitteissa pienistä suuriin. Viime aikoina huomio on kiinnittynyt natriumioniakkuja eli suola-akkuja kohtaan, jotka tarjoavat edullisen, turvallisen ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon perinteisille litiumioniakuille. Suola-akut ovat rakenteeltaan ja toimintaperiaatteeltaan samankaltaisia kuin litiumioniakut, mutta käyttävät pääkomponenttinaan natriumia, joka on kevyt ja runsaasti esiintyvä alkalimetalli.
Natriumioniakkuja on tutkittu jo vuosikymmeniä, mutta ne ovat saaneet uutta suosiota 2010-luvulla raaka-aineiden hinnannousun ja saatavuusongelmien vuoksi. Erityisesti Preussin sinisen ja sen johdannaisten käyttö katodimateriaalina on parantanut akkujen kestävyyttä ja suorituskykyä. Tämä innovaatio on avannut tietä suola-akkujen kaupallistamiselle, joskin kehitys on edennyt hitaasti.
Johtavat yritykset, kuten kiinalainen CATL ja amerikkalainen Natron Energy, ovat ilmoittaneet aloittavansa natriumioniakkujen massatuotannon, mikä lupaa hyvää teknologian tulevaisuudelle. Natriumioniakkuja on jo myyty käyttöön muun muassa saksalaisille autovalmistajille, ja niiden kehitys jatkuu. Esimerkiksi CATL pyrkii nostamaan akkujensa energiatiheyttä seuraavassa sukupolvessa, mikä lähentäisi niiden suorituskykyä litiumioniakkuja kohtaan.
Vaikka natriumioniakut eivät vielä yllä litiumioniakkujen suorituskykyyn, niiden edut, kuten alhaisemmat kustannukset ja parempi ympäristöystävällisyys, tekevät niistä houkuttelevan vaihtoehdon tietyissä sovelluksissa. Ne tarjoavat lisämahdollisuuksia akkumarkkinoilla, vähentävät riippuvuutta kalliimmista materiaaleista ja edistävät kestävämpää energian käyttöä.
Maailmalla tunnettuja natriumioniakkujen valmistajia ovat mm. kiinalaiset Contemporary Amperex Technology Co. Ltd eli CATL, HiNa Battery Technology Co. sekä Transimage. Euroopassa isoja nimiä alalla ovat Faradion Ltd, AMTE Power Plc, Tiamat SAS, Altris AB ja USA:ssa Natron Energy, Aquion Energy ja Ionic Materials.
Coherent Market Insightsin mukaan natrium-ioni-akkumarkkinoiden arvoksi arvioitiin 275,1 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuonna 2021, ja vuosina 2022–2030 sen ennustetaan kasvavan 15,3 prosentin CAGR:llä (Compound Annual Growth Rate, suomeksi yhdistetty vuotuinen kasvuvauhti).
Tiedossa on tällä hetkellä kaksi valmistajaa, jotka ovat jo valmistaneet suola-akkuja käyttäviä automalleja. Ne ovat suomessa outoja nimiä, Anhui Jianghuai Automobile Group Corporation (JAC, Yiwei) sekä JMEV, Jiangling Motors Groupin omistama EV-brändi.