Ruotsalainen Scania testaa itseajavaa eli autonomista rekkaa liikenteessä. Scanian pilotissa Etelä-Ruotsissa 40-tonninen yhdistelmä tekee oikeaa kuljetustyötä noin 300 kilometrin pituisella reitillä Södertäljen ja Jönköpingin välillä. Rekan ajoa ja testin turvallisuutta valvoo ratin takana istuva ammattikuljettaja. Pilotissa kerätään dataa autonomiseen ajoon vaadittavan teknologian kehittämiseksi ja tulokset ovat jo lupaavia.
Scanian itseajava rekka käyttää useita eri tekniikoita sekä paikannukseen, että ajoympäristön hahmottamiseen. Pilotissa sen on todettu toimivan luotettavasti ja järjestelmän kerrotaan ajavan autoa jopa ihmiskuljettajaa paremmin. Scanian tavoitteena on saada autonomiset rekat liikenteeseen vuosikymmenen loppuun mennessä. Vision mukaan ensivaiheessa itseajavat rekat voisivat hoitaa valtaosan kuljetuksista pitkillä siirtymillä ja isommilla teillä. Ihmiskuljettajia tarvittaisiin vain reittien alku- ja loppupäässä. Lopulta tekoäly pystyy kuitenkin hoitamaan homman alusta loppuun saakka itsenäisesti.
Mitä rekkojen autonomisuus sitten tarkoittaisi kuljetusalalle? Ainakin se helpottaisi raportoitua maailmanlaajuista kuskipulaa (2,6 miljoonaa täyttämätöntä työpaikkaa). Autonominen rekka voitaisiin laittaa myös ajamaan reittinsä liikenteellisesti hiljaisimpaan vuorokaudenaikaan, ilman taukoja ja vaikkapa hitaammin kuin tavallisesti – eli energiaa säästäen. Vision tiellä on kuitenkin vielä kaksi asiaa – kehitysvaiheessa oleva teknologia ja laki. Tällä hetkellä lainsäädäntö ei mahdollista Ruotsissa itseajavia rekkoja.